Blog

Home»Blog»artists’ corner 03: illustration and dreams, with Ioana Șopov

artists’ corner 03: illustration and dreams, with Ioana Șopov

A sosit timpul pentru un nou articol cu și despre artiști. Colecția noastră se mărește, de data aceasta cu Ioana Șopov.

1. Povestește-ne puțin despre Ioana Șopov.

Sunt ilustrator și lucrez în domeniu de aproape 7 ani. Am apucat-o pe calea asta în 2010, după ce-am participat la prima ediție de workshopuri VisualPlayground și nu m-am mai uitat înapoi. În ăștia 7 ani am încercat să lucrez proiecte cât mai diverse și interesante, în publicitate, zona editorială și nu numai. Mi se pare foarte faină libertatea pe care o poți avea ca ilustrator, să te mulezi pe tot felul de stiluri și cerințe și practic să nu te plictisești niciodată de munca pe care o faci.

22

2. Cum se descurcă un ilustrator freelancer în România?

E o întrebare la care e greu să găsesc un răspuns simplu.

Știu că de cele mai multe ori obstacolul cel mai mare din calea vieții de freelancer e partea financiară la care, cum ziceam, nu există soluții simple. Cariera mea de freelance a început după câțiva ani de lucrat la studio-uri full-time completat cu freelance în restul timpului rămas liber. Am făcut niște economii înainte să renunț la jobul full-time și mi-am făcut un plan serios de cheltuieli ca să fiu sigură că nu rămân neacoperită până la următorul proiect. Între timp lucrurile au devenit și mai complexe, mi-am făcut firmă și pensie privată și sunt super atentă la orice modificare a Codului Fiscal mai nou. :)

Ideea principală e că nu e întotdeauna foarte ușor să fii freelancer. Pe lângă rolul de manager financiar asupra propriilor venituri pe care trebuie să ți-l asumi, trebuie să fii câte un pic din toate. Client service, art director, project manager, life coach. De cele mai multe ori ajungi să lucrezi mai mult decât dacă ai avea un program fix la birou. Ai program flexibil, dar deadline-urile și întâlnirile cu clienții sunt fixate tot în ”business hours”, deci până la urmă ești legat de asta.

Dar evident că există și părți foarte bune, varietatea proiectelor dar și puterea de decizie când vine vorba de ce proiecte accepți mi se pare un avantaj. Până la urmă doar pentru că ești în România nu înseamnă că trebuie să lucrezi doar cu clienți locali, poți lucra de oriunde pentru clienți de pretutindeni.

All in all, cum ziceam, nu e simplu. Dar e mișto când îți iese.

44444

3. Cu ce fel de probleme se întâlnește un ilustrator în discuția cu clientul?

Cea mai întâlnită problemă cred că e comunicarea deficientă. Am auzit o vorbă mai demult, cum că nu există clienți nașpa, doar designeri care nu știu să le explice lucruri. Nu cred că nu există, dar cred că 99% din problemele pe care le ai cu un client sunt rezolvabile prin discuții deschise, în care tu ca ilustrator trebuie să îi explici exact care sunt responsabilitățile și drepturile tale în relația profesională, dar și clientul trebuie să îți spună clar ce dorințe și așteptări are de la tine. Până la urmă e ca orice altă relație profesională în care ambele părți trebuie să se respecte ca să funcționeze în armonie, și să pornească de la premisa că sunt egali în această relație.

Și uneori trebuie să ai puțină răbdare, sunt clienți care au intenții foarte bune dar fie nu au experiența de a lucra cu ilustratori, fie nu au cultura vizuală necesară pentru a putea vizualiza ce ai tu în cap sau ce ai prezentat într-o schiță neîngrijită, fie au o viziune total diferită pe care nu o pot articula pentru că nu au cunoștințele necesare. Rolul tău trebuie să fie unul de ghid, să identifici problema, să faci prezentarea ideii tale mai detaliată, să ajuți clientul să își exprime propria idee, să îi ajuți să înțeleagă cum se lucrează cu un ilustrator pe un proiect, etc.

555

4. Ce stil de ilustrare îți place cel mai mult să folosești?

Îmi place să lucrez digital în mare parte, asa aș putea spune că e firul comun al lucrărilor mele. Deși am descoperit recent plăcerea de a lucra pe hârtie, în mod special în acuarelă și guașe.

Tot sar de la stil la stil, cum ziceam, îmi place libertatea de a face lucruri diferite la fiecare proiect.

5. Se epuizează vreodată resursele de inspirație? Dacă da, ce faci pentru a reveni pe drumul creativ?

Burnout-ul e real. Am trecut prin diverse perioade mai grave sau mai ușoare de burnout, din unele am ieșit în mod natural după niște odihnă și relaxare, din altele a trebuit să mă forțez să ies. În afară de pauzele recomandate în care îmi place să fac altceva, să mă joc sau să bingeuiesc un serial, să ies din casă să studiez și schițez oameni, mă uit foarte mult la chestii pe care le fac alți artiști. Întotdeauna găsesc energie să mă apuc din nou de treabă când văd cât de multe lucruri mișto se fac în jurul meu. (respectiv pe instagram) :)

5454

 

6. Care este unul dintre proiectele tale de suflet?

Sincer, am început un moleskine mic în care fac mini picturi în guașe. Ăla e proiectul meu de suflet personal. Dar și comicurile despre nimicurile din viața mea de zi cu zi, și multe din proiectele commissioned. Mi-a plăcut mult să lucrez identitatea grafică Power of Storytelling de anul trecut, e printre puținele proiecte la care mă uit un an mai târziu și încă sunt mulțumită. De multe ori mă îndrăgostesc de ele pe moment, dar după un an-doi în care evoluez ca skill văd doar lipsurile în ceea ce am făcut în trecut, așa că POS 2016 e o excepție notabilă de la capcana asta.

 

12

7. Dacă nu erai ilustrator, ce ți-ai fi dorit să fii?

Coder sau microbiolog.

8. Care crezi ca e cel mai dificil lucru cu care se poate confrunta un artist?

Ca în orice domeniu creativ cred că pasul cel mai greu e să treci peste frustările și anxietățile legate de munca ta, să perseverezi, să fii modest și să recunoști că întotdeauna mai ai de învățat dar în același timp să știi cum să prezinți ceea ce faci. Am întâlnit multe persoane cu super potențial care nu își promovează munca de teama feedbackului negativ. Până la urmă te expui și te faci vulnerabil îl momentul în care arăți lumii ce ai desenat în intimitatea foii sau canvasului din fața ta. E dureros să primești critici aspre dar uneori e mai util decât e dureros, și binențeles e satisfăcător să primești feedback pozitiv, să zică măcar o persoană că îi place ce ai făcut.

9. Ai vreun proiect preferat, al unui alt artist? Dacă da, care este?

Nu știu dacă pot să numesc proiecte, dar am o listă așa de lungă cu artiști pe care îi admir încât nu cred că o pot înșira pe toată pe nicăieri. În top 3 sunt Cory Loftis, Sam Bosma și Kali Ciesemier, asta vă pot spune clar.

10. Mai mereu visam cu ochii deschiși, adică ne visăm în alte colțuri ale lumii sau cum proiectele noastre vor schimba lumea. Tu la ce visezi cu ochii deschiși?

Mai nou visez la o cabană undeva în Alpi cu high-speed internet și toate zilele libere pe care le vreau să colind și desenez peisajul de-acolo. E un pic egoist, știu. :)

54

Pe Ioana o mai găsiți și pe:

Site-ul ei personal

Behance

Facebook


By Cătălina Ungureanu și Diana Anfimov

Written by

The author didnt add any Information to his profile yet

ADAUGĂ UN COMENTARIU

*